WeChat zei dinsdag dat het tijdelijk stopt met het accepteren van nieuwe gebruikers van de Chinese versie van zijn app, omdat het technische wijzigingen aanbrengt om te voldoen aan lokale wet- en regelgeving.
“In overeenstemming met relevante wet- en regelgeving zijn we onze beveiligingstechnologie aan het upgraden, waarbij we de registratie van nieuwe gebruikers van persoonlijke WeChat-accounts en openbare accounts zullen opschorten”, zei WeChat op Weibo.
WeChat heeft in zijn bericht op sociale media geen informatie verstrekt over welke specifieke wet- en regelgeving wordt aangehaald.
Volgens het sociale-mediaplatform van Tencent zullen de technische wijzigingen naar verwachting begin augustus worden voltooid en zal de registratie van nieuwe gebruikers worden heropend zodra de wijzigingen zijn aangebracht.
De beslissing om deze technische wijzigingen aan te brengen volgt op de Chinese regering die afgelopen weekend het moederbedrijf van WeChat, Tencent, heeft opgedragen om zijn exclusieve contracten met houders van muziekauteursrechten te beƫindigen om de concurrentiebezwaren weg te nemen.
Een ander digitaal platform van Tencent, QQ, kreeg vorige week ook een boete als onderdeel van de handhaving door de Chinese regering van een nieuwe speciale actie die mensen onder de 16 jaar verbiedt om te verschijnen in inhoud op online livestreaming- en videoplatforms.
De verschillende regelgevende maatregelen die tegen Tencent-bedrijven worden afgedwongen, zijn slechts enkele van de vele die Chinese regelgevers hebben uitgedeeld tegen lokale technologiereuzen als onderdeel van het lokale hardhandig optreden van Peking tegen technologie.
Alleen al in het afgelopen jaar heeft de Chinese overheid lokale voedselbezorgplatforms bevolen om rijders minimumlonen te bieden, Didi uit Chinese app-winkels verwijderd en onder cyberbeveiligingsbeoordeling geplaatst, Alibaba een recordboete van 18,2 miljard yuan opgelegd en 33 apps op kennisgeving voor het verzamelen van meer gebruikersgegevens dan nodig wordt geacht bij het aanbieden van diensten.
De regering heeft in maart ook regelgeving uitgevaardigd die ontwikkelaars van mobiele apps verbiedt om basisdiensten aan te bieden aan consumenten die geen persoonlijke gegevens willen verstrekken die niet nodig zijn voor het leveren van dergelijke diensten.