Google kan nu verschillende factoren of redenen opsommen waarom het een specifiek zoekresultaat in zijn zoekresultaten heeft gerangschikt, zo maakte het bedrijf bekend . Deze functie is een uitbreiding op het vak over dit resultaat dat in februari 2021 werd gelanceerd.
Google Zoeken kan de termen weergeven waarmee het overeenkomt op de webpagina en uw zoekopdracht, inclusief de termen die gerelateerde maar geen directe overeenkomsten waren. Google geeft ook aan of links van andere websites de rangschikking hebben beïnvloed, of de resultaten gerelateerde afbeeldingen bevatten, of er geografische redenen waren voor de rangschikking van het resultaat en meer. Google zei zelfs dat er verschillende factoren zijn die deze sectie kan onthullen als het gaat om de reden waarom Google een specifieke pagina in de zoekresultaten heeft gerangschikt.
Google geeft ook zoektips op dit gebied om u te helpen uw zoekopdracht te verfijnen als u merkt dat het resultaat niet aan het gewenste resultaat voldoet.
Hoe het eruit ziet. Hier is een screenshot van hoe dit eruit ziet. Zoals u kunt zien in het gedeelte ‘Uw zoekopdracht en dit resultaat’, geeft Google een aantal opsommingstekens weer waarom het dit specifieke fragment heeft gerangschikt. Het gedeelte ‘Bron’ hierboven is oud en werd in februari gelanceerd, zoals hierboven vermeld.
Welke factoren laat Google zien? Google heeft ons niet alle factoren verteld die het laat zien, maar hier zijn degene die ik heb gezien tijdens het testen:
- Zoektermen die in het resultaat voorkomen . In dit geval laat Google u zien welke termen in de zoekopdracht van de zoeker zijn gekoppeld aan de inhoud en/of HTML op de webpagina die door Google is gerangschikt. Overeenkomsten zijn niet alleen de zichtbare inhoud, maar kunnen ook woorden in de HTML zijn, zoals de titeltag of andere metagegevens.
- Zoektermen gerelateerd aan uw zoekopdracht . Google matcht niet alleen op basis van uw exacte zoekopdracht, maar ook op termen die ‘gerelateerd’ zijn aan die zoekopdracht. In het bovenstaande voorbeeld was de zoekopdracht [shot], maar Google breidde dat uit tot ‘vaccin’.
- Andere websites met uw zoektermen linken naar dit resultaat . Dit is waar sites die deze zoektermen op hun pagina’s en links hebben, daadwerkelijk linken naar het resultaat dat wordt vermeld in de zoekresultaten van Google. Het is duidelijk dat links nog steeds door Google worden gebruikt voor rangschikkingsdoeleinden.
- Dit resultaat bevat afbeeldingen die gerelateerd zijn aan uw zoekopdracht. Google kijkt ook naar de afbeeldingen op de pagina om te bepalen of die afbeeldingen, misschien de bestandsnaam van de afbeelding, op die pagina staan en gerelateerd zijn aan uw zoekopdracht.
- Dit resultaat is [Taal]. Taal is belangrijk en op dit moment is dit alleen in het Engels beschikbaar, maar wanneer het wordt uitgebreid, kan Google andere talen weergeven. Dus als u in het Spaans zoekt, is de kans groter dat Google u Spaanse resultaten laat zien. Of als u in Spanje zoekt, kan Google u ook Spaanse resultaten laten zien.
- Dit resultaat is relevant voor zoekopdrachten in [regio]. Google kan de locatie van de zoeker, de locatie van de site en de zoekopdracht gebruiken om te bepalen of de zoeker een webpagina wil vinden die relevanter is voor een specifieke regio. In het bovenstaande voorbeeld wil iemand die in Vermont zoekt om [de kans te krijgen] waarschijnlijk lokale vaccinwebsites in Vermont zoeken. Soms kunnen zoekopdrachten tot op stadsniveau worden uitgevoerd en soms is de regio niet relevant. Google zal die details in dit gebied tonen.
Zoek tips
Google laat zoekers ook hun cursor over de onderstreepte woorden in dit vak bewegen om zoektips te krijgen over hoe ze hun zoekresultaten kunnen verfijnen. In de onderstaande schermafbeelding kunt u zien dat Google suggereert dat de zoekopdracht een minteken wil toevoegen aan het woord ‘running’ om die woorden in hun zoekopdracht te filteren.
Google kan een aantal zoektips bieden die specifiek zijn voor de zoekopdracht en het vak ‘over dit resultaat’ voor die pagina.
Nu aan het uitrollen.
Google rolt dit nu uit in de VS voor Engelse resultaten. Op het moment van publicatie verwachten we dat het zichtbaar zal zijn in 10% van de Amerikaanse zoekopdrachten, maar tegen volgende week zou het ongeveer 100% van de zoekopdrachten in de VS moeten bereiken. Google zei dat het dit in de loop van de tijd naar meer landen en talen zal uitbreiden.
Google wil niet zeggen hoeveel zoekers deze functie ‘over dit resultaat’ daadwerkelijk gebruiken, maar het is duidelijk dat Google investeert in het uitbreiden van zijn functieset. Google zei wel dat de functie ‘over dit resultaat’ honderden miljoenen keren is bekeken, maar wil niet delen welk percentage gebruikers het heeft gebruikt.