Google rolt de link spam-update vandaag en de komende twee weken uit. Deze link-spam-update richt zich op spammy-links “ruimer” en “in meerdere talen”, zei Duy Nguyen, een Google-analist voor zoekkwaliteit.
De aankondiging.
Google schreef: “In onze voortdurende inspanningen om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren, lanceren we vandaag een nieuwe wijziging in de strijd tegen spam-links – die we de “link-spam-update” noemen. Deze algoritme-update, die in de komende twee weken zal worden uitgerold, is nog effectiever in het identificeren en vernietigen van links-spam in meerdere talen. Sites die deelnemen aan link-spam zullen wijzigingen in Zoeken zien, aangezien die links opnieuw worden beoordeeld door onze algoritmen.”
Link spam teniet doen.
Je kunt zien dat het woord dat Google hier gebruikte ‘vernietigen’ was, wat niet noodzakelijk ‘bestraffen’ betekent, maar in plaats daarvan negeren of gewoon niet tellen. De inspanningen van Google rond link-spam zijn geweest om spam-achtige links te negeren en niet te tellen sinds Penguin 4.0 in 2016 werd uitgebracht.
Voelt misschien als een penalty.
Hoewel Google uw site mogelijk niet bestraft voor deze spam-achtige links, kan dat als een straf voelen als Google links negeert of vernietigt die ertoe hebben bijgedragen dat een site goed scoort in Google Zoeken. Kortom, als je je rankings de komende twee weken ziet dalen en als het een scherpere daling is, kan dit te maken hebben met deze update.
Best practices op links.
Duy Nguyen van Google publiceerde een blogpost over linkspam en best practices die je hier kunt lezen.
Waarom het ons iets kan schelen. Nogmaals, als u de komende twee weken een daling van de positie in Google ziet, kan dit te maken hebben met deze nieuwe link-spam-update. Zorg ervoor dat uw links natuurlijk zijn en in overeenstemming zijn met de webmasterrichtlijnen van Google. Werk aan het verbeteren van uw site, zodat deze in de loop van de tijd vanzelf nieuwe links kan aantrekken.
Zoals Google schreef: “Site-eigenaren moeten ervoor zorgen dat ze de best practices voor links volgen, zowel inkomend als uitgaand. Focussen op het produceren van inhoud van hoge kwaliteit en het verbeteren van de gebruikerservaring wint altijd in vergelijking met het manipuleren van links. Promoot de bekendheid van uw site met behulp van op de juiste manier getagde links en verdien geld met correct getagde gelieerde links.”